Att lägga ner biblioteksbussen har aldrig varit vår politik

Svar till Johan Peltonen

Rubriken på Johan Peltonens insändare i Norra Skåne den 9 februari säger att vi Socialdemokrater inte ser helheten men det är precis tvärtom. Sverigedemokraterna har enligt Johan Peltonen hela tiden haft en långsiktig plan som tydligen innebar att först lägga ner och sedan starta upp verksamheter igen inom Kultur- och fritidsnämndens ansvarsområde. Till exempel bokbussen drogs in i besparingsivern, ordet pausa fanns inte med i protokollet, och visst hade den många år på nacken och var säkert en miljöbov. Men hade det inte varit bättre att redan då göra investeringen att köpa in en ny buss och låtit verksamheten rulla på. Nu har det ju gått några år där våra kommuninvånare inte haft denna service och det med tanke på att ni vill att hela kommunen ska leva. Sen tror vi precis som du Johan att det kanske finns fler områden man kan använda denna bokbuss till men det kan man ju utreda under tiden.
Att sedan dra in alla pengar till studieförbunden för att ni inte vill ge bidrag till Ibn Rushd är ett märkligt sätt att straffa alla kollektivt. Studieförbunden bedriver bland annat studiecirklar, kurser och utbildningar i Hässleholms kommun och har genomfört oräkneliga kulturarrangemang. Tror att det är många av våra kommuninvånare som uppskattar att kunna vara med på dessa aktiviteter. Men med tanke på er långsiktiga plan så kanske bidragen kommer tillbaka till studieförbunden också. Det är säkert många som hoppas och önskar detta.

Lena Wallentheim
oppositionsråd