Facklig-politisk samverkan ger styrka åt arbetarrörelsen

Socialdemokraterna i Hässleholm genomförde nyligen ett digitalt första majfirande. I talarlistan fanns det med representanter från partiet och LO samt 3 olika fackförbund (IF Metall, Kommunal, Handels). Gemensamt från alla dessa är att man vill ha S-ledda regeringar.

Det är fullkomligt logiskt när LO och fackförbunden förespråkar S-ledda regeringar, det gynnar deras medlemmar. Vanligt folk som sliter 40 timmar varje vecka, år efter år i omsorg, i skola, i kollektivtrafiken, på byggarbetsplatser på fabriksgolv osv…

Politik och ideologi

Talen man kunde höra från vår FB-sändning handlade om starka fackförbund, solidaritet, arbetsrätt, vardagens hjältar, jämställdhet och den svenska modellen.

• Att stå upp för rätten till starka fackförbund som har makt nog att skapa schyssta arbetsplatser är en ideologisk och politisk övertygelse.
  • Att stå upp för tanken om solidaritet med de som har det sämre ställt, på arbetsplatsen, i sjukvårdskön, under arbetslösheten osv är en ideologisk och politisk övertygelse.
  • Att sträva efter en välfärdssektor som har fler anställda, bättre arbetsmiljö, högre löner, färre delade turer och färre helgpass är en ideologisk och politisk övertygelse.
  • Att stå upp för Arbetsrätten, dvs lagboken som fackförbunden lutar sig mot när de hjälper till att skapa schyssta arbetsplatser för alla är en ideologisk och politisk övertygelse.
  • Att stå upp för jämställdhet och den svenska modellen är definitivt en ideologisk och politisk övertygelse.

Alla dessa politiska och ideologiska övertygelser härstammar från samma kamp, arbetarrörelsens kamp.

Från överlevnad till lagligt stöd

Från början handlade arbetarrörelsens kamp om att överleva och det är ingen överdrift. Man slogs bokstavligen mot en övermakt för att ha råd att föda sin familj, för att ha arbetsplatser som inte var förenade med dödsfara.

Så småningom hittade man verktyg för att lösa problemen som fanns. Ett av dessa verktyg var starka fackföreningar men för att komma åt lagstöd för arbetstagarna behövdes det nya lagar och andra verktyg. Då skapade arbetarrörelsen ett parti, man startade helt enkelt det som idag kallas för Socialdemokraterna.

För att vi fortsatt ska kunna ha en Arbetsrätt (lagar) som ger styrka och stöd åt fackföreningarna så måste vi fortsatt ha ett facklig-politiskt starkt samarbete som slåss för den svenska modellen, jämställdhet och solidaritet.

Detta är en ideologisk och politisk övertygelse, som vi arbetar efter i varje beslut.

Thomas Lindell
Ordförande Socialdemokraterna