Med makt följer ansvar och konsekvenser

SD suktar efter makt – men när de får den så skiter sig allt.

I tal, debatter, interpellationer, insändare och inte minst av Jimmie Åkesson själv hör vi ofta att Sverigedemokraterna aldrig får vara med och bestämma, att man saknar inflytande helt.

När Sverigedemokraterna sedan kommer till makten så ser vi en trend av att allt skiter sig. I Bromölla kommun hoppade nästan hela kommunstyrelsegruppen från partiet av sina uppdrag, i Hässleholm kallar man media för lögnare när man efter missbrukat förtroende förlorar makten. Har ni ingen värdighet Sverigedemokraterna?

I Bromölla tog man över makten 2018 efter att ha fått 29 procent av väljarnas stöd i kommunen, men det dröjde bara strax över ett år innan man hade kört ekonomin i botten och Socialdemokraterna fick stiga in och ta över som ordförande igen. Plötsligt hoppade flera tunga partitoppar dessutom av och lämnade politiken helt, pressen blev för stor på partiet.

Under måndagskvällen avsattes kommunstyrelsens ordförande Hanna Nilsson (SD). Moderaterna i Hässleholm sa tydligt ifrån efter Hanna Nilssons vikingaskandal. Bra och tydligt ställningstagande från Moderaterna. Att Sverigedemokraterna med Hanna i spetsen under debatten på måndagen skulle gå upp och anklaga media för att ha förmedlat en osann bild av hela situationen och att den inte stämde överens med verkligheten var kanske lite otippat.

Vad menar egentligen Hanna? Att hon själv ljugit för pressen? Hon har nämligen fått två hela egna artiklar i Norra Skåne där hon kunnat förklara situationen. Hur kan den då vara osann?

Vi vill avsluta med ett citat av Urban Widmark (M) från måndagens kommunfullmäktige riktat till Sverigedemokraterna, ”offerkoftan, den klär er inte särskilt bra.”

Makt verkar inte vara något för alla, speciellt inte för Sverigedemokraterna. Vi vill också passa på att önska Lena Wallentheim (S) och Lina Bengtsson (M) stort lycka till med nya styret.

Melvin Holmberg, kassör SSU Hässleholm
Annie Ask, ordförande SSU Hässleholm