Historisk dag för Hässleholms kommun

Den 22 maj beslutade kommunfullmäktige att Hässleholms kommun ska styras av en minoritet bestående av Socialdemokraterna och Moderaterna.

Styret kommer få stöd av Vänsterpartiet, Centerpartiet, Liberalerna och Miljöpartiet genom en valteknisk samverkan.

Det var en historisk dag i Hässleholm, aldrig tidigare har Socialdemokraterna och Moderaterna styrt ihop i vår kommun. Men då Sverigedemokraterna även i denna kommun har visat att de inte är kapabla till att leda och styra utan i stället har de skapat den ena skandalen efter den andra. Då blev det tydligt att något behövdes göras.

Efter en diskussion med övriga partier kom flera förslag på bordet, förhandlingarna gick inte speciellt bra i början om vi ska vara ärliga. Medborgare i kommunen, våra medlemmar, näringslivet samt flera politiska partier uppmanade oss lösa situationen för kommunens bästa. Efter flera veckors förhandlande så satte sig Lena Wallentheim och Joachim Fors ned med Moderaterna och båda partierna frågade sig, kan vi styra ihop och hur ska ett sådant styre se ut? Det gick oerhört bra i diskussionerna och vi kom överens om att detta ska vi lösa för kommunens bäst. Men då behövde vi stöd från fler partier i en valteknisk samverkan och även det fick sin lösning.

Nu påbörjas arbetet i det nya styret med att röja upp efter SD, man har fattat flera beslut på fel nivå utan att Kommunfullmäktige, Kommunstyrelsen eller nämnderna har fått säga sitt. Det vill säga rena ordförandebeslut. Dessa konstigheter måste redas ut och nya beslut behöver fattas i rätt politisk instans. Sen kommer den verkliga utmaningen, det är att besluta om budgeten inför 2024. De ekonomiska förutsättningarna för kommunerna ser onekligen inte ljusa ut, och det kommer troligen behövas göra stora förändringar i kommunens verksamheter. Vi får se i oktober/november vad som måste göras och om det kommer nya statsbidrag från regering och riksdag.

Vi är nöjda med att kunna vara en del i styret av Hässleholms kommun och starten har varit mycket positiv med en god anda om att detta löser vi. Så skriv in i historieböckerna att isen är bruten med vår politiska huvudmotståndare i alla val, Moderaterna, och det känns mycket bra.

Förhandlingsgruppen
Lena Wallentheim och Joachim Fors